« Ga terug

Manfrotto 055PROB tripod

Dit zwarte statief is gemaakt van aluminium en weeg ongeveer 2,5kg. Voor mij behoort deze driepoot in het semi-pro segment. Hij heeft een midden console die kan worden verwijderd danwel in horizontale positie is te monteren. De poten bestaan uit 3 delen en kunnen zodanig worden opgeklapt dat hij zonder midden console ongeveer maar 10cm hoog is.

Zelf gebruik ik hem altijd zonden middenconsole, het camera bevestigingsplatform kan gewoon blijven zitten en kun je een balhoofd monteren. Mocht je voor macrofoto's dus de poten omhoog klappen dan moet je wel rekening houden dat de poten enigzins gaan "veren". Ik vind de stabiliteit in deze stand matig. Maar als je de poten van de 055PROB in normale stand zet en volledig uitschuift kom je op een hoogte van ongeveer 1,42m (zonder middenconsole). In deze stand is hij goed stabiel, maar je blijft toch merken dat hij van aluminium is. Ik heb hem eens ingezet bij harde wind en dit was goed te doen, de landschapfoto's waren van prima kwaliteit. Je moet daarbij wel bedenken hoeveel gewicht je plaatst boven op het statief, veel gewicht kan te veel beweging in het statief geven. De 055PROB is gefabriceerd voor maximaal 7kg, dit kan voor zeer grote lenzen niet voldoende zijn. Voor grote telelenzen adviseer ik toch over te stappen naar een merk als Gitzo. Dit merk heeft een basaltline die wel voor super telelenzen geschikt is, Helaas zijn deze duur en zwaar! Maar als je een super telelens gebruikt zal de prijs geen probleem zijn. Op de bovenzijde van het statief is een klein waterpasbolletje te vinden. Dit is erg handig wanneer je panoramafoto's gaat maken bestaande uit meerdere foto's. Je plaatst de statief mooi waterpas en als je daarna je camera met een waterpasblok ook levelt, dan kun je de draairing van de ballhead gebruiken om de camera in verschillende posities te zetten en de losse maar overlappende foto's kan maken. De prijs van de 055PROB ligt rond de Eur 140,00 zonder ballhead. Op mijn 055 gebruik ik bijvoorbeeld de 488RC2 ballhead van manfrotto. Deze ballhead heeft een "snelkoppeling" (RC2 type) waarmee je snel een camera op het balhoofd kan monteren. De snelkoppeling is te blokkeren met een soort hevel, hiermee kan de "haan", waarmee de koppeling ontgrendeld kan worden, worden geblokeerd. De prijs voor een 488RC2 ligt rond de Eur. 90,00 en is belastbaar tot 8kg. Dit is 1kg meer dan het statief kan hebben dus dat komt mooi uit.

Manfrotto 055PROB en 488RC2 Ballhead

Conclusie.

Voor amateur en prosumers is dit statief een prima koop, ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik weet wel zeker dat ik in de toekomst een tweedehands Gitzo zal aanschaffen voor grotere lenzen. Een tip voor intensieve gebruikers is "hou de poten van het statief schoon" of maak ze zo snel mogelijk schoon. Wanneer modder of water op de poten komt (onvermijdelijk natuurlijk) kunnen de koppelingen vast komen te zitten en ook de zwarte anodiseerlaag kan beschadigd raken. De poten kunnen vast komen te zitten.