« Ga terug

Canon EOS 1D mkII.

Na 2 jaar een EOS 350D te hebben gebruikt, had ik besloten een 1DmkII tweedehands aan te schaffen. Dit kwam goed uit omdat op dat moment de nieuwe EOS 1D mkIII was uitgekomen en gebruikers hun oudere model op marktplaats hebben gezet. Let wel op van wie je een dergelijke camera koopt en ga hem ZEKER eerst goed bekijken. In mijn geval was het een professionele fotograaf die over wilde stappen naar een fullframe camera.
De reden waarom ik een 1D wil gebruiken is om zijn snelheid, 8,5fps. Het bevriezen van een vogel in vlucht geeft meer foto's die bruikbaar zijn dan de 3,5fps die de 350D heeft. Verder is de autofocus van de 1D natuurlijk vele malen beter dan de 350D. Daarnaast is de 1D voorzien van opties in de menustructuur die je grote hoeveelheden foto's beter kan oragniseren en kun je ook een aantal preset aanmaken zodat je snel kan wisselen van instellingen. Je kunt tussentijds folders op de compactflashkaart aanmaken en je foto's hierin opslaan.

ISO instelling

De ISO instellingen van de 1D mk2 gaan ook wat verder dan mijn eerste Eos 350D, Je kunt zelfs voor bijvoorbeeld bij lange sluitertijden kiesen voor de extended ISO instelling. Je kan namelijk de camera op ISO 50 instellen waardoor ruis nog verder geelimineerd wordt. Nu heeft deze camera zowiezo zeer weinig last van ruis, maar toch...

Persoonlijke instellingen

Je kunt met behulp van de bijgeleverde software zelf instellingen maken en onder een preset opslaan. Handige hiervan is dat je snel en gemakkelijk kunt wisselen van instellingen als je van fotografiesoort wijzigd. Landschapfotografie heeft andere instellingen nodig dan bijvoorbeeld studiofotografie. Even in het menu kijken en wisselen van preset, makkelijk toch.
Wat ik zelf gebruik is het snel wisselen van voorkeuze van focuspunt. Voorbeeld... Normaal werk ik met het centrale focuspunt, maar als ik snel een vogel in vlucht wil fotograferen kan ik met één druk op de knop dit wijzigen naar alle focuspunten. Zo kan ik altijd op een vogel in vlucht scherp stellen. Deze camera heeft er namelijk 45 van deze AF punten.

Light metering (lichtmeter)

Wanneer ik voor landschapsfoto's ND verloopfilters toepas, vindt ik het handig op een spotmeting te maken van de lucht en de voorgrond. Hiermee kan ik gemakkelijk vaststellen wat het verschil in stops is en uiteindelijk of ik een 4 stops (0.6) of een 8 stops (0.9) moet toepassen. Omdat mijn eerste 350D deze functie niet heeft, vind ik dit een handige functie. verder gebruik ik eigenlijk alleen de Evaluative metering. Verder heb ik het idee dat de automatische meting in de 1D behoorlijk veel beter werkt dan de 350D.

Foto van de EOS 1D mk II

Body en Battery

Kent u het ook?... Je bezit een 350D, of tegenwoordig de 400 of 450D, en je zet een "stevige" tele(zoom)lens op de body. Ineens is je camera topzwaar en heb je meer lens dan camera in je handen. Ik heb hiervoor direct een batterygrip op mijn 350D gezet. Met de EOS 1D mkII is dit geen probleem, de body is groot en inderdaad zelf ook gewichtig. Dit komt in hoofdzaak door de Ni-MH accu(NP-E3), deze weegt 335 gram en de body zelf zo rond de 1 kg zonder accu. Voordeel is dat een telelens niet snel zwaarder is dan de camera.
Ik moet zeggen dat de accu het lang uithoudt, zelfs met flitser kun je aardig wat foto's wegzetten op de compactflash kaart.
De bediening van de camerabody kan wat eenvoudiger, dit heeft men met de mk III opvolger ook veranderd. Somige functies kun je verstellen maar moeten er twee knopjes tegelijk worden ingedrukt, leuk voor manuele terapie.
De zoeker (viewfinder) is een verademing... hier kun je echt door heen kijken. Vergeleken met de 350,400 of 450D is de zoeker bijna twee maal zo groot. Kleine details zijn veel eenvoudiger te zien en ik kan mij beter concentreren bij het scherpstellen op kleine onderwerpen.

Communicatie

De EOS 1D mkII heeft aan de zijkant een firewire aansluiting (mini connector) en een USB poort. Vergis je niet! de USB is voor de direct printing functie, niet voor communicatie met de remote software bijvoorbeeld.
Je kunt met behulp van de firewire kabel en de EOS Capture software de camera programmeren (denk aan de persoonlijke instellingen), de camera op afstand zelfs bedienen maar ook voor thetered shooting. Thetered is foto's maken direct naar de PC (of MAC). Deze foto's kun je dan direct in bijvoorbeeld Adobe Lightroom importeren en op de monitor bekijken. Ik moet allen wel zeggen dat Lightroom hierin niet echt snel is, dan is Phase One's Capture One een softwarepakket die veel sneller is.

Conclusie.

Deze mooie snelle camera is voor mij top! Hij is goed inzetbaar voor vele soorten fotografie.
De bediening is soms omslagtig, maar niet onmogelijk. Verder is de camera zwaar, sportschool gewenst.