« Ga terug

Canon EOS 350D.

De Canon EOS 350D was de eerste D-SLR (Digital Single Lens Reflex) die redelijk betaalbaar in winkels werd aangeboden. De enorme verkoopcijfers zijn wel hieraan te danken. De prijs die in het begin moest worden betaald was rond de Eur. 900,- voor alleen de body. Later werden er body’s met kitlenzen aangeboden voor ongeveer het zelfde bedrag.
Zelf ben ik in 2005 ook begonnen met een EOS 350D en de eerste lens was een Sigma 18-200mm. Na wat experimenteren en een paar boeken gelezen te hebben ben ik vrij snel gewend geraakt aan de bediening en mogelijkheden van deze camera. De meest benodigde functies zijn direct onder de knoppen aan de achterzijde van de camera te vinden, zoals witbalans, ISO instelling, lichtmeting en autofocustype. De Set-knop in het midden is vrij programmeerbaar via het menu, De heb ik ingesteld voor de functie Filetype, ofwel de keuze voor JPEG small, medium en large of om de camera op RAW of RAW+JPG in te stellen.
Alle functies voor een beginnende en gevorderde fotograaf zijn in deze camera aanwezig tot zelfs de optie voor het opklappen van de spiegel voor het maken van een foto. Hiermee kun je namelijk bij het fotograferen op statief de mogelijke trilling van het opklapmechanisme van de spiegel wegnemen.

ISO instelling en Mpixels

De camera heeft een 8 megapixels CMOS sensor die voldoende resolutie heeft voor fotoafdrukken tot A3 formaat. Meer megapixels zijn alleen zinvol als je de foto op de computer een deel uitsnede wil vergroten of als je een grote poster van de foto zou willen hebben. Hoewel voor dit laatste ook andere methoden zijn, namelijk dat profi afdrukservices dit voor je kunnen vergroten, of je doet het zelf met een computer programma.
De CMOS sensor is relatief ruisarm, De ISO gevoeligheid van 100 tot en met 400 is prima te gebruiken. Na ISO 400 begint de ruis opvallend te worden, ik zie dit niet als probleem want ergens moet je toch overstappen op een flitser. Als het zo donker is dat ISO 400 niet meer voldoende is, dan zal zonder flits de foto iets minder mooi worden omdat de details in de foto ook verdwijnen in donkere delen.
Op de 350D kunnen alle Canon lenzen worden gebruikt, ook oudere modellen die sommige nog in huis hebben van een oude film SLR. Let wel op, niet alle oude lenzen hebben een werkende autofocus. Maar het is het proberen waard.

Foto van de EOS 350d

2e hands aanschaffen

Momenteel is de EOS 350 bijna niet meer nieuw te verkrijgen maar alleen tweede hands, Voor de iets minder gefortuneerde hobbyist hoeft dit niet een probleem te zijn, de 350D staat voor zeer scherpe prijzen te koop zelfs met kitlens. Let altijd op slijtage aan de lenskoppeling en of alle knoppen functioneren. Maak een paar testfoto’s van een lichte achtergrond ingesteld op een diafragma van F16 of F22, zoom dan in of er vreemde zaken op de foto zichtbaar zijn die niet op de foto thuishoren. Vraag altijd of de aankoopbon nog aanwezig is, al is het maar om aantoonbaar te krijgen of het niet om een gestolen camera gaat.

Conclusie.

De EOS 350D is een prima toestel, zelf nu nog, al is hij door de 400D vervangen. Te gebruiken voor beginner en gevorderde fotograaf. Momenteel bij mij nog in gebruik voor familiekiekjes en in omstandigheden dat mijn EOS 1D mkII te zwaar is om mee te nemen.