« Ga terug

Canon EOS 7D.

Eind 2009 is de Canon EOS7D op de Markt gekomen. Deze camera is zoals Canon zegt “door fotografen voor fotografen” gemaakt. Veel praktische technieken zijn verwerkt in deze camera waardoor hij erg veelzijdig ingezet kan worden. Voor landschapfotografie is er een digitaal waterpas aanwezig, deze is zichtbaar op het achterdisplay maar ook in de zoeker door middel van de focuspunten. Ook bij flitsfotografie is voor de strobisten een handige feature aanwezig, wanneer de interne flitser wordt uitgeklapt kun je deze inzetten als zender om een externe flitser (of meerdere) op afstand aan te sturen. In het menu van de camera kun je flitsverhoudingen invoeren. Dit zijn twee voorbeelden van technieken in de camera die nog niet in de EOS camera’s te vinden waren

Body en Battery.

De EOS 7D is robuust gebouwd en voelt ook zo aan, de body heeft veel weg van de 5DmkII. De bediening is gesealed zodat de camera niet bij het eerste spatje regen snel in de tas hoeft te verdwijnen. Feit is wel dat men een L serielens moet gebruiken omdat dan ook de lenskoppeling dicht is voor spatwater. Dat de camera robuust is kun je ook wel zien en lezen op de site van Canon Fieldreviews waar fotograaf Ole Jørgen Liodden de 7D even stevig heeft aangepakt.,Aaan het einde van dit artikel staat de link naar de blog waarin de sealing van de body is getest in ZEER extreem weer.
De bediening is vriendelijker dan mijn geliefde 1DmkII, maar dat is nu bij elke EOS wel het geval. Alle bedieningen op de body zitten op de juiste plek moet ik zeggen en zijn alle veel gebruikte functies snel te bedienen ook op gevoel. Ook is er volop mogelijkheden om knoppen op de body te herprogrammeren met andere functies. Ook in het menu is er een zelf samen te stellen pagina met bijvoorbeeld functies niet je wel veel gebruikt maar niet onder een harware knop kan onderbrengen. Zelf zet ik daar bijvoorbeeld zaken als Spiegel Opklappen, Formateren flashcard, in ruisonderdrukking bij lange sluitertijd in.
De accu is een Li-Ion type die veel capaciteit heeft en veel opnamen meegaat, het opladen vind ik best vrij snel gaan met de lader die is meegeleverd. Het is niet echt nodig maar toch zou ik adviseren een BG-E7 grip toe te passen bij de camera. Ten eerste om dat de grip een extra accu kan herbergen wat in winterse omstandigheden buiten, de camera een langere actietijd kan geven. Accu's houden nu eenmaal niet van kou. Ten tweede geeft de grip meet volume aan de body die wel prettig is bij portretfotografie maar ook bij het gebruik van grote lenzen.

Beeld en ISO.

Om te beginnen is het beeld in de zoeker helder en geeft inderdaad 100% van het beeld weer. De informatie in het zoeker beeld is vrij uitgebreid, zeker als je bedenkt dat de focuspunten uitgebreide functie mogelijkheden bezitten, zoals enkel punt, zones en automatisch. Deze camera is, zoals de laatste tijd normaal is, voorzien van zeer hoge ISO waarden. De 18mp chip is echt geweldig (mijn computer vindt het iets minder), de foto’s zitten vol detail en dat ervaar je wel degelijk. In combinatie met hoge ISO waarden moet ik heel eerlijk zeggen dat de beeld kwaliteit wat kleine deukjes oploopt in de vorm van ruis. Niet verwonderlijk omdat de 18mp chip een APS-C type is, ofwel een crop factor 1,6. Veel pixels op een klein plaatje geeft nu eenmaal veel ruis. De ruisonderdrukking werkt overigens redelijk goed, maar het houd nu eenmaal ergens op met filteren. Na wat testjes zeg ik zelf dat vanaf ISO 800 er naar mijn gevoel iet wat te veel kleurruis ontstaat. Klinkt drastisch, maar er valt mee te leven. Zelf ben ik een beetje een muggezifterig op beeldruis, dus is het al snel "te veel".

Foto van de EOS 7D

Communicatie

De EOS 7D is voorzien van USB poort voor communicatie met een (laptop)computer. Op deze wijze kun je de EOS Utility software laten communiceren met de body voor het maken van instellingen, tethered shooting naar de computer of het downloaden van foto’s, al betwijfel ik dat gebruikers van de EOS dit via deze verbinding gebruiken om foto’s naar de computer te uploaden.

Conclusie

Ik ben erg tevreden met de 7D, zelf zet ik hem graag in bij wildlife fotografie in combinatie met een flinke telelens. Hier komt de cropfactor goed uit. Verder is de robuustheid voor mij een groot voordeel en levert de camera prachtige gedetailleerde foto’s. De bediening is echt over nagedacht, je kan merken dat er inderdaad geluisterd is naar fotografen bij het ontwerp van de EOS 7D. De sluiter is een stuk stiller dan mijn EOS 1D mkII, wat weer handig is om de dieren niet te verjagen die je wil fotograferen. De enige nadelen die ik zelf wil noemen zijn de ruis in de hogere/hoogste (rond de 1200) ISO instellingen en dat er geen trekontlasting aan de USB aansluiting zit zodat het kabeltje makkelijk uit de body valt bij bijvoorbeeld tethered shooting van portretten. Voor de pro en gevorderde amateur fotograaf een aanrader.

Link naar Ole Jørgen Liodden

Ole Jørgen Liodden op Canon field reviews: http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing